Interneto puslapio peržiūrų skaičius

Eksperimentai ir tyrinėjimai

Tyrinėjimas – tai procesas, kai atidžiai žiūrint, klausant, uodžiant, liečiant, klausinėjant, ieškant informacijos įvairiuose šaltiniuose sužinoma apie gyvosios ir negyvosios gamtos objektus bei reiškinius, žmogaus sukurtus daiktus, žmonių gyvenimą. 







Eksperimento pavadinimas: ,,Sodo ir daržo derlius‘‘
Savaitės tema: ,,Noriu augti sveikas‘‘
Eksperimento tikslas: Pradėti mokytis kelti hipotezę (spėjimą) ir darant eksperimentą patikrinti – pasitvirtins ji ar ne.
Priemonės: Didelis dubuo, vanduo, įvairūs vaisiai ir daržoves (geriausiai tinka nedidelis melionas, paprika, obuolys, vynuogė, persikas).
Eksperimento eiga: 1. Į dubenį įpilti vandens. 2. Daryk spėjimą, kurie vaisiai ir daržovės skęs, o kurie – ne. Tai nupiešk lape. 3. Vaisius ir daržoves mesti po vieną į vandenį. 4. Kas plūduriuoja, o kas skęsta? Patikrink ar tavo sprendimas pasitvirtino ir pavaizduok lape.
Eksperimento apibendrinimas: Tie vaisiai ir daržovės, kurie bus tuščiaviduriai ir lengvi plūduriuos dubens paviršiuje, o tie, kurie yra sunkūs ir pilnaviduriai – skęs.



Eksperimento pavadinimas: ,,Spalvų lietus‘‘
Savaitės tema: ,,Vaivorykštė‘‘
Eksperimento tikslas: Supažindinti/ prisiminti, kokių spalvų yra vaivorykštė. Supažindinti vaikus, jog yra tokie maistiniai dažai ir kam jie skirti.
Priemonės: Stiklinė, vanduo, aliejus, maistinių dažų, druska.
Eksperimento eiga: 1. Pripilti daugiau negu puse stiklinės vandens. 2. Į stiklinę su vandeniu įpilti aliejaus. 3. Spėk, kas nutiks, jei į stiklinę su vandeniu įpilsi maistinių dažų. 4. Į stiklinę įlašinami keli lašai maistinių dažų. 5. Stebėk, kas vyksta. 6. Į stiklinę įberk žiupsnelį druskos ir pažiūrėk ar kas nors pasikeitė. Jei taip, tai kas?
Eksperimento apibendrinimas:  Aliejus yra lengvesnis už vandenį, todėl iškyla į paviršių. Dažų lašai plūduriuoja aliejuje, tačiau druska įpilta į stiklinę suardo aliejaus sluoksnį ir lašai nuskęsta.



Eksperimento pavadinimas: ,,Milžinės pupos‘‘
Savaitės tema: ,,Vitaminų pilnas daržas!‘‘
Eksperimento tikslas: Paaiškinti vaikams, jog visiems augalams reikia vandens, kada galėtų augti.
Priemonės: dviejų saujų pupelių, dviejų stiklinių, vandens.
Eksperimento eiga: 1. Į dvi stiklines suberiame po lygiai pupelių. 2. Į vieną stiklinę įpilame vandens, kad vos apsemtų pupeles. 3. Kitą paliekame tik su sausomis pupelėmis. 4. Pastatome stiklines kambaryje ant palangės kelioms dienoms. 5. Stebime, kas vyksta.
Eksperimento apibendrinimas: Stiklinėje su vandeniu pupelės išbrinksta, pradeda atsirasti daigeliai. Vandens sumažėja arba jo visai nebelieka. Sausojoje stiklinėje pupelės nepasikeičia. Taip vyksta dėl to, kad vanduo „pažadina“ pupelių galią augti. Visiems augalams augimui reikalingas vanduo. Tos pupelės, kurios buvo užpiltos vandeniu, jį sugėrė ir pradėjo augti. Sausosios pupelės augti nepradėjo, nes nebuvo vandens, pažadinančio jų gyvybines galias.




Eksperimento/tyrinėjimo pavadinimas „Salotos irgi geria...“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, jog augalams taip pat reikalingas vanduo, kad jie „geria“.
Priemonės: pekino kopūstas, 7 vienkartinės permatomos stiklinės, 5 dažai skirti marginti margučiams, vanduo.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga. Vaikai nuskina 7 kopūsto lapus bei į 6 stiklines iki pusės įpila vandens, 1 palieka tuščią. Į 5 stiklines su vandeniu įdeda skirtingas spalvas (geltona, mėlyna, raudona, violetinė, žalia) ir 1 stiklinę palieka be spalvos. Kai dažai nuspalvina vandenį, vaikai sumerkia po salotos lapą į kiekvieną stiklinę.
Eksperimento/tyrinėjimo rezultatas/apibendrinimas. Pirmieji rezultatai turėtų pasirodyti jau po 3h – lapai, pamerkti spalvotame vandenyje, pradeda keisti spalvą nuo apačios. Po paros spalvotame vandenyje sumerktos salotos nusidažė. Be vandens buvęs lapas nuvyto, nes jam trūko drėgmės. Paprastame vandenyje buvęs lapas liko toks, kokį pamerkėme. Dar po 2 dienų, visi lapai pradėjo vystį, išskyrus buvusį paprastame vandenyje. Kad salotos nenuvystų, joms reikia vandens. Kad salotos „geria“ matosi iš to, jog jos nusidažo tos spalvos vandeniu, kuriame yra pamerktos.




Eksperimento/tyrinėjimo pavadinimas „Medis kvėpuoja“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, kad ir medeliai „kvėpuoja“.
Priemonės: polietileninis maišelis, raištelis užrišti.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga. Su auklėtojos pagalba vaikai užriša maišelį ant medžio šakos, kuri buvo su lapais. Paliekama. Kitą dieną atėję vaikai pamatė, kad maišelis buvo iš vidaus šlapias, prirasojęs. Nuėmus maišelį, lapai taip pat šlapi.

Eksperimento/tyrinėjimo rezultatas/apibendrinimas. Vaikai suprato, kad medelis taip pat kvėpuoja. Jo kvėpavimas vyksta fotosintezės būdu. Tai procesas, kuriam vykstant žalieji augalai savo lapuose gamina organines maisto medžiagas ir išskiria deguonį.



Mokytojo ir vaiko kelionė...