Tyrinėjimas – tai procesas, kai atidžiai žiūrint, klausant, uodžiant, liečiant, klausinėjant, ieškant
informacijos įvairiuose šaltiniuose sužinoma apie gyvosios ir negyvosios gamtos objektus bei reiškinius,
žmogaus sukurtus daiktus, žmonių gyvenimą.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Sodo
ir daržo derlius‘‘
Savaitės
tema: ,,Noriu
augti sveikas‘‘
Eksperimento
tikslas: Pradėti
mokytis kelti hipotezę (spėjimą) ir darant eksperimentą patikrinti –
pasitvirtins ji ar ne.
Priemonės: Didelis dubuo, vanduo,
įvairūs vaisiai ir daržoves (geriausiai tinka nedidelis melionas, paprika,
obuolys, vynuogė, persikas).
Eksperimento
eiga: 1. Į
dubenį įpilti vandens. 2. Daryk spėjimą, kurie vaisiai ir daržovės skęs, o
kurie – ne. Tai nupiešk lape. 3. Vaisius ir daržoves mesti po vieną į vandenį.
4. Kas plūduriuoja, o kas skęsta? Patikrink ar tavo sprendimas pasitvirtino ir
pavaizduok lape.
Eksperimento
apibendrinimas: Tie
vaisiai ir daržovės, kurie bus tuščiaviduriai ir lengvi plūduriuos dubens
paviršiuje, o tie, kurie yra sunkūs ir pilnaviduriai – skęs.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Spalvų
lietus‘‘
Savaitės
tema: ,,Vaivorykštė‘‘
Eksperimento
tikslas: Supažindinti/
prisiminti, kokių spalvų yra vaivorykštė. Supažindinti vaikus, jog yra tokie
maistiniai dažai ir kam jie skirti.
Priemonės: Stiklinė, vanduo, aliejus,
maistinių dažų, druska.
Eksperimento
eiga: 1.
Pripilti daugiau negu puse stiklinės vandens. 2. Į stiklinę su vandeniu įpilti
aliejaus. 3. Spėk, kas nutiks, jei į stiklinę su vandeniu įpilsi maistinių
dažų. 4. Į stiklinę įlašinami keli lašai maistinių dažų. 5. Stebėk, kas vyksta.
6. Į stiklinę įberk žiupsnelį druskos ir pažiūrėk ar kas nors pasikeitė. Jei
taip, tai kas?
Eksperimento
apibendrinimas: Aliejus yra lengvesnis už
vandenį, todėl iškyla į paviršių. Dažų lašai plūduriuoja aliejuje, tačiau
druska įpilta į stiklinę suardo aliejaus sluoksnį ir lašai nuskęsta.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Milžinės
pupos‘‘
Savaitės
tema: ,,Vitaminų
pilnas daržas!‘‘
Eksperimento
tikslas: Paaiškinti
vaikams, jog visiems augalams reikia vandens, kada galėtų augti.
Priemonės:
dviejų
saujų pupelių, dviejų stiklinių, vandens.
Eksperimento
eiga: 1. Į
dvi stiklines suberiame po lygiai pupelių. 2. Į vieną stiklinę įpilame vandens,
kad vos apsemtų pupeles. 3. Kitą paliekame tik su sausomis pupelėmis. 4.
Pastatome stiklines kambaryje ant palangės kelioms dienoms. 5. Stebime, kas vyksta.
Eksperimento
apibendrinimas: Stiklinėje
su vandeniu pupelės išbrinksta, pradeda atsirasti daigeliai. Vandens sumažėja
arba jo visai nebelieka. Sausojoje stiklinėje pupelės nepasikeičia. Taip vyksta
dėl to, kad vanduo „pažadina“ pupelių galią augti. Visiems augalams augimui
reikalingas vanduo. Tos pupelės, kurios buvo užpiltos vandeniu, jį sugėrė ir
pradėjo augti. Sausosios pupelės augti nepradėjo, nes nebuvo vandens,
pažadinančio jų gyvybines galias.
Eksperimento/tyrinėjimo
pavadinimas „Salotos irgi geria...“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, jog augalams
taip pat reikalingas vanduo, kad jie „geria“.
Priemonės:
pekino
kopūstas, 7 vienkartinės permatomos stiklinės, 5 dažai skirti marginti
margučiams, vanduo.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga.
Vaikai nuskina
7 kopūsto lapus bei į 6 stiklines iki pusės įpila vandens, 1 palieka tuščią. Į
5 stiklines su vandeniu įdeda skirtingas spalvas (geltona, mėlyna, raudona,
violetinė, žalia) ir 1 stiklinę palieka be spalvos. Kai dažai nuspalvina
vandenį, vaikai sumerkia po salotos lapą į kiekvieną stiklinę.
Eksperimento/tyrinėjimo
rezultatas/apibendrinimas. Pirmieji rezultatai turėtų pasirodyti jau po 3h –
lapai, pamerkti spalvotame vandenyje, pradeda keisti spalvą nuo apačios. Po
paros spalvotame vandenyje sumerktos salotos nusidažė. Be vandens buvęs lapas
nuvyto, nes jam trūko drėgmės. Paprastame vandenyje buvęs lapas liko toks, kokį
pamerkėme. Dar po 2 dienų, visi lapai pradėjo vystį, išskyrus buvusį paprastame
vandenyje. Kad salotos nenuvystų, joms reikia vandens. Kad salotos „geria“
matosi iš to, jog jos nusidažo tos spalvos vandeniu, kuriame yra pamerktos.
Eksperimento/tyrinėjimo
pavadinimas „Medis kvėpuoja“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, kad ir medeliai
„kvėpuoja“.
Priemonės:
polietileninis maišelis, raištelis užrišti.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga. Su auklėtojos pagalba vaikai
užriša maišelį ant medžio šakos, kuri buvo su lapais. Paliekama. Kitą dieną
atėję vaikai pamatė, kad maišelis buvo iš vidaus šlapias, prirasojęs. Nuėmus
maišelį, lapai taip pat šlapi.
Eksperimento/tyrinėjimo
rezultatas/apibendrinimas. Vaikai suprato, kad medelis taip pat kvėpuoja. Jo kvėpavimas
vyksta fotosintezės būdu. Tai procesas, kuriam vykstant žalieji augalai savo
lapuose gamina organines maisto medžiagas ir išskiria deguonį.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Sodo
ir daržo derlius‘‘
Savaitės
tema: ,,Noriu
augti sveikas‘‘
Eksperimento
tikslas: Pradėti
mokytis kelti hipotezę (spėjimą) ir darant eksperimentą patikrinti –
pasitvirtins ji ar ne.
Priemonės: Didelis dubuo, vanduo,
įvairūs vaisiai ir daržoves (geriausiai tinka nedidelis melionas, paprika,
obuolys, vynuogė, persikas).
Eksperimento
eiga: 1. Į
dubenį įpilti vandens. 2. Daryk spėjimą, kurie vaisiai ir daržovės skęs, o
kurie – ne. Tai nupiešk lape. 3. Vaisius ir daržoves mesti po vieną į vandenį.
4. Kas plūduriuoja, o kas skęsta? Patikrink ar tavo sprendimas pasitvirtino ir
pavaizduok lape.
Eksperimento
apibendrinimas: Tie
vaisiai ir daržovės, kurie bus tuščiaviduriai ir lengvi plūduriuos dubens
paviršiuje, o tie, kurie yra sunkūs ir pilnaviduriai – skęs.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Spalvų
lietus‘‘
Savaitės
tema: ,,Vaivorykštė‘‘
Eksperimento
tikslas: Supažindinti/
prisiminti, kokių spalvų yra vaivorykštė. Supažindinti vaikus, jog yra tokie
maistiniai dažai ir kam jie skirti.
Priemonės: Stiklinė, vanduo, aliejus,
maistinių dažų, druska.
Eksperimento
eiga: 1.
Pripilti daugiau negu puse stiklinės vandens. 2. Į stiklinę su vandeniu įpilti
aliejaus. 3. Spėk, kas nutiks, jei į stiklinę su vandeniu įpilsi maistinių
dažų. 4. Į stiklinę įlašinami keli lašai maistinių dažų. 5. Stebėk, kas vyksta.
6. Į stiklinę įberk žiupsnelį druskos ir pažiūrėk ar kas nors pasikeitė. Jei
taip, tai kas?
Eksperimento
apibendrinimas: Aliejus yra lengvesnis už
vandenį, todėl iškyla į paviršių. Dažų lašai plūduriuoja aliejuje, tačiau
druska įpilta į stiklinę suardo aliejaus sluoksnį ir lašai nuskęsta.
Eksperimento
pavadinimas: ,,Milžinės
pupos‘‘
Savaitės
tema: ,,Vitaminų
pilnas daržas!‘‘
Eksperimento
tikslas: Paaiškinti
vaikams, jog visiems augalams reikia vandens, kada galėtų augti.
Priemonės:
dviejų
saujų pupelių, dviejų stiklinių, vandens.
Eksperimento
eiga: 1. Į
dvi stiklines suberiame po lygiai pupelių. 2. Į vieną stiklinę įpilame vandens,
kad vos apsemtų pupeles. 3. Kitą paliekame tik su sausomis pupelėmis. 4.
Pastatome stiklines kambaryje ant palangės kelioms dienoms. 5. Stebime, kas vyksta.
Eksperimento
apibendrinimas: Stiklinėje
su vandeniu pupelės išbrinksta, pradeda atsirasti daigeliai. Vandens sumažėja
arba jo visai nebelieka. Sausojoje stiklinėje pupelės nepasikeičia. Taip vyksta
dėl to, kad vanduo „pažadina“ pupelių galią augti. Visiems augalams augimui
reikalingas vanduo. Tos pupelės, kurios buvo užpiltos vandeniu, jį sugėrė ir
pradėjo augti. Sausosios pupelės augti nepradėjo, nes nebuvo vandens,
pažadinančio jų gyvybines galias.
Eksperimento/tyrinėjimo
pavadinimas „Salotos irgi geria...“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, jog augalams
taip pat reikalingas vanduo, kad jie „geria“.
Priemonės:
pekino
kopūstas, 7 vienkartinės permatomos stiklinės, 5 dažai skirti marginti
margučiams, vanduo.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga.
Vaikai nuskina
7 kopūsto lapus bei į 6 stiklines iki pusės įpila vandens, 1 palieka tuščią. Į
5 stiklines su vandeniu įdeda skirtingas spalvas (geltona, mėlyna, raudona,
violetinė, žalia) ir 1 stiklinę palieka be spalvos. Kai dažai nuspalvina
vandenį, vaikai sumerkia po salotos lapą į kiekvieną stiklinę.
Eksperimento/tyrinėjimo
rezultatas/apibendrinimas. Pirmieji rezultatai turėtų pasirodyti jau po 3h –
lapai, pamerkti spalvotame vandenyje, pradeda keisti spalvą nuo apačios. Po
paros spalvotame vandenyje sumerktos salotos nusidažė. Be vandens buvęs lapas
nuvyto, nes jam trūko drėgmės. Paprastame vandenyje buvęs lapas liko toks, kokį
pamerkėme. Dar po 2 dienų, visi lapai pradėjo vystį, išskyrus buvusį paprastame
vandenyje. Kad salotos nenuvystų, joms reikia vandens. Kad salotos „geria“
matosi iš to, jog jos nusidažo tos spalvos vandeniu, kuriame yra pamerktos.
Eksperimento/tyrinėjimo
pavadinimas „Medis kvėpuoja“
Savaitės tema. Augalų tyrinėjimas.
Eksperimento/tyrinėjimo tikslas – suprasti, kad ir medeliai
„kvėpuoja“.
Priemonės:
polietileninis maišelis, raištelis užrišti.
Eksperimento/tyrinėjimo eiga. Su auklėtojos pagalba vaikai
užriša maišelį ant medžio šakos, kuri buvo su lapais. Paliekama. Kitą dieną
atėję vaikai pamatė, kad maišelis buvo iš vidaus šlapias, prirasojęs. Nuėmus
maišelį, lapai taip pat šlapi.
Eksperimento/tyrinėjimo
rezultatas/apibendrinimas. Vaikai suprato, kad medelis taip pat kvėpuoja. Jo kvėpavimas
vyksta fotosintezės būdu. Tai procesas, kuriam vykstant žalieji augalai savo
lapuose gamina organines maisto medžiagas ir išskiria deguonį.